Praktisk information
-
Endast del 1 9 900 SEK
-
Hela utbildningen - Del 1- 3 34 900 SEK
-
Endast del 1 9 900 SEK
-
Hela utbildningen - Del 1- 3 34 900 SEK
Utbildningstillfällen
-
-
16.08.22, 22.08.22, 29.08.22
-
-
05.09.22, 12.09.22, 19.09.22
-
Är ni fler som vill delta?

Certifierande utbildning till arbetsplatsstrateg
-
Del 1
Vässa dina kunskaper
Ta del av senaste och mest relevanta kontor och arbetssätt forskningen samt 5 principer för vad som kännetecknar en god kontorsmiljö och arbetssätt.
-
Del 2
Bli en expert
Få förståelse för de vanligaste metoderna och verktygen för att samla in nödvändig data och öka din kunskap om hur du ska tolka de för framtagning av arbetsplatsstrategi.
-
Del 3
Nå framgång
Bekanta dig med WeOffices arbetsplatsanalysverktyg för insamling och visualisering av data.
Om utbildningen
Utbildningen gör dig till en kunnig, strukturerad och effektiv arbetsplatsstrateg!
Har du arbetsuppgifter som berör hur kontor och arbetssätt ska utformas? Är du nyfiken på hur det är att arbeta som arbetsplatsstrateg eller rent av redan arbetar i rollen men önskar uppdatera dina kunskaper?
Då är denna kurs något för dig! Utbildningen fördjupar dina kunskaper om hur du kan ta fram och implementera en arbetsplatsstrategi, från start till mål.

Du kommer ta del av vilka moment, metoder och verktyg som är centrala vid framtagning av arbetsplatsstrategi vilket gör att du effektivt kan stötta organisationer i att ta fram och implementera en adekvat strategi som uppfyller verksamhetens behov.
Se framemot spännande dagar där du får ta del av de senaste forskningsrönen, erfarenheter av förändringsprojekt, verktyg och modeller som du kan applicera i dina projekt direkt efter avslutad kurs.
Under kursen varvas teori med praktiska övningar så att du som deltagare får maximalt utbyte. Vi kommer ha gott om utrymme för övergripande diskussioner men även faktiska situationer som ni har upplevt eller behöver hantera i pågående projekt.

Fördelar att genomföra utbildningen
”The winds and waves are always on the side of the ablest navigator” – Edward Gibbon
Precis som en duktig seglare kan omvandla ändrade väderförhållanden till sin fördel, kan en kompetent arbetsplatsstrateg stötta sin organisation även när förutsättningarna ändras.
Genom utbildningen får du den kunskap som en skicklig arbetsplatsstrateg behöver för att ta ett förändringsprojekt från genomfört till framgångsrikt!
-
Bli trygg i att ta fram och applicera arbetsplatsstrategier
-
Bli expert på att ta fram och bedöma kontorslayouters lämplighet
-
Få tillgång till ett nätverk av arbetsplatsstrateger
Kunskapsläget
Innehåll del 1
- Definition av olika typer av kontorslayout och arbetssätt – flexkontor, aktivitetsbaserade kontor, kontor med fasta platser, hybrid arbetssätt m.m.
- Vad säger forskningen om hur olika typer av kontor och arbetssätt påverkar medarbetares hälsa och prestation? Vi kommer beröra områden såsom: distraktion, samarbete, arbetets natur, distansarbete, individuella skillnader, ledarskap, självledarskap, kontoret efter pandemin och effekter av förändringsledning.
- 5 forskningsbaserade principer om hur du skapar ändamålsenliga arbetsplatsstrategier. Principerna är: Dimensionera rätt, Diversifiera, Underlätta samarbete, Lätt att göra rätt och Skapa delaktighet.
Arbetsplatsstrategi: metod och innehåll
Om du är projektledare, uthyrare, lokalstrateg, arkitekt, fastighetskonsult, förändringsledare eller ansvarig för utformningen av kontorslokaler och arbetssätt – kommer du ha nytta av hela utbildningen (del 1, 2 och 3).
Under denna del går vi igenom hur du samlar information och tar fram en heltäckande arbetsplatsstrategi. Vi går igenom vilka data som behöver samlas in och till vad. Hur insamlad data kan analyseras och förstås samt vad den slutgiltiga arbetsplatsstrategirapporten bör innehålla.
Efter avslutad kurs och examination blir du certifierad arbetsplatsstrateg!
Innehåll del 2 (utöver delar nämnda i del 1):
Information och data du behöver som underlag till arbetsplatsstrategin – samla in, analysera, sammanfatta och applicera!
-
Verksamheten i centrum
Att förstå verksamhetens vision och dess förutsättningar.
-
Få ihop helheten - vägen framtill en arbetsplatsstrategi!
Få en förståelse för hur du kan förhålla dig till den insamlade informationen sammantaget och hur du kan utvärdera den i relation till verksamhetens förutsättningar.
-
Insamla information och data
Vad behöver vi för information och kunskap om verksamheten för att skapa en arbetsplatsstrategi? Hur kan informationen analyseras? Vi fokuserar på delar såsom aktivitetsanalys, mobilitetsanalys, nyckeltal, närvaro- och beläggningsgradsmätningar, fysisk miljöanalys, sambandsanalys med mera.
-
Bli certifierad
Efter genomfört utbildning kan du avlägga examen och bli certifierad arbetsplatsstrategi – tryggt för dig och din uppdragsgivare!
Tillgång till arbetsplatsanalysverktyg
Certifierade arbetsplatsstrateger får tillgång till våra verktyg i sina projekt
Genom vårt verktyg kan du sända ut enkäter och samla in data som dels hjälper dig att förstå organisationen dels ge dig stöd i de beslut som du står inför vid framtagning av arbetsplatsstrategi. Enkäten innehåller olika områden däribland: aktivitetsanalys, mobilitetsanalys, sambandsanalys, fysisk miljöanalys samt frågor om distansarbete, lojalitet och trivsel.
-
Visualisering
Insamlad data återges genom visualiseringsverktyg. Du kan filtrera informationen baserad på avdelning/enhet, ålder och kön för att skapa dig en uppfattning om eventuella skillnader mellan grupper.
-
Användningsområde
Analysplattformen kommer dels att hjälpa dig som arbetsplatsstrateg vid framtagning av arbetsplatsstrategi dels bidra till ett inkluderande process. Vilka moduler som ingår kan anpassas utifrån behov. Ni kan också både lägga till egna.
-
Jämförelsedata
Jämförelsedata finns till både privata och offentliga organisationer. Möjlighet finns att bygga upp sin egen databas – antingen för stora organisationer som genomför ständiga förändringar på flera orter eller för arbetsplatsstrateger som har flera kunder.

Examen
Efter avslutat kurs kommer en webbaserat prov skickas ut till dig.
Information om provet:
- Provet består av flervalsfrågor.
- Du behöver få minst 50% rätt på alla frågorna.
- Efter godkänt prov kommer du bli tilldelad ett certifikat som visar att du har tagit till dig nödvändiga kunskaper för att arbeta som arbetsplatsstrateg.
- Om du inte klarar av provet kommer du få ytterligare möjlighet att genomföra det igen.
- Du har 7 dagar på dig att genomföra provet efter avslutad kurs.
Vem borde gå kursen?
Del 1 är relevant för dig som chef med arbetsmiljöansvar, jobbar inom HR eller FM, är skyddsombud, fackligt engagerad eller du som är allmänt intresserad av en fördjupning inom forskningsläget avseende kontor och arbetssätt.
Del 2 riktar sig till dig som är projektledare uthyrare, lokalstrateg, arkitekt, fastighetskonsult, förändringsledare eller ansvarig för utformningen av kontorslokaler och arbetssätt

Kurs på plats hos ditt företag?
Om ni önskar att flera inom er organisation ska gå utbildningen kan vi erbjuda en anpassad kurs för er! Under kursen kan vi då utgå från er specifika situation och föra verksamhetsnära diskussioner. Dessutom kan vi ordna kursen så den passar era kalendrar. Minsta antal deltagare är 4 personer. Kontakta oss för offert.

Utbildningsledaren
Utbildningen har utformats och genomförs av fil. dr. Aram Seddigh. Efter avlagd doktorsexamen (med en avhandling fokuserad på hur olika typer av kontor och arbetssätt påverkar medarbetares hälsa och produktivitet) har han som förändringsledare och arbetsplatsstrateg i över sju år stöttat privata och offentliga organisationer vid förändring till nya arbetssätt. Aram är även ekonom och leg. psykolog.
Så tycker våra tidigare studenter!

Kontakta oss
Skicka en förfrågan och vi kontaktar dig inom kortHåll dig uppdaterad
Håll dig alltid uppdaterad genom att motta vårt nyhetsbrev
