Praktisk information

1+ 2 +1 dagar 09:00 - 16:00 Plats för våra kurser
Pris fysisk/hybrid
  • Endast del 1 9 900 SEK
  • Hela utbildningen - Del 1- 3 34 900 SEK
Pris digitalt
  • Endast del 1 9 900 SEK
  • Hela utbildningen - Del 1- 3 34 900 SEK

Utbildningstillfällen

  • Hybrid Svenska Boka
    • 09.06.22 Digital
    • 13.06.22 Stockholm
    • 14.06.22 Stockholm
  • Digitalt Svenska Boka
    16.08.22, 22.08.22, 29.08.22
  • Hybrid Svenska Boka
    • 16.08.22 Digitalt
    • 12.09.22 Stockholm
    • 19.09.22 Stockholm
  • Stockholm Svenska Boka
    05.09.22, 12.09.22, 19.09.22
  • Är ni fler som vill delta?
Ladda ner kursprogram
Hem

Certifierande utbildning till arbetsplatsstrateg

  1. Del 1

    Vässa dina kunskaper

    Ta del av senaste och mest relevanta kontor och arbetssätt forskningen samt 5 principer för vad som kännetecknar en god kontorsmiljö och arbetssätt.

    Läs mer
  2. Del 2

    Bli en expert

    Få förståelse för de vanligaste metoderna och verktygen för att samla in nödvändig data och öka din kunskap om hur du ska tolka de för framtagning av arbetsplatsstrategi.

    Läs mer
  3. Del 3

    Nå framgång

    Bekanta dig med WeOffices arbetsplatsanalysverktyg för insamling och visualisering av data.

    Läs mer

Om utbildningen

Utbildningen gör dig till en kunnig, strukturerad och effektiv arbetsplatsstrateg!

Har du arbetsuppgifter som berör hur kontor och arbetssätt ska utformas? Är du nyfiken på hur det är att arbeta som arbetsplatsstrateg eller rent av redan arbetar i rollen men önskar uppdatera dina kunskaper?

Då är denna kurs något för dig! Utbildningen fördjupar dina kunskaper om hur du kan ta fram och implementera en arbetsplatsstrategi, från start till mål.

Du kommer ta del av vilka moment, metoder och verktyg som är centrala vid framtagning av arbetsplatsstrategi vilket gör att du effektivt kan stötta organisationer i att ta fram och implementera en adekvat strategi som uppfyller verksamhetens behov.

Se framemot spännande dagar där du får ta del av de senaste forskningsrönen, erfarenheter av förändringsprojekt, verktyg och modeller som du kan applicera i dina projekt direkt efter avslutad kurs.

Under kursen varvas teori med praktiska övningar så att du som deltagare får maximalt utbyte. Vi kommer ha gott om utrymme för övergripande diskussioner men även faktiska situationer som ni har upplevt eller behöver hantera i pågående projekt.

Fördelar att genomföra utbildningen

”The winds and waves are always on the side of the ablest navigator”  – Edward Gibbon

Precis som en duktig seglare kan omvandla ändrade väderförhållanden till sin fördel, kan en kompetent arbetsplatsstrateg stötta sin organisation även när förutsättningarna ändras.

Genom utbildningen får du den kunskap som en skicklig arbetsplatsstrateg behöver för att ta ett förändringsprojekt från genomfört till framgångsrikt!

  1. Bli trygg i att ta fram och applicera arbetsplatsstrategier
  2. Bli expert på att ta fram och bedöma kontorslayouters lämplighet
  3. Få tillgång till ett nätverk av arbetsplatsstrateger
Del 1 1 dag

Kunskapsläget

Innehåll del 1

  • Definition av olika typer av kontorslayout och arbetssätt – flexkontor, aktivitetsbaserade kontor, kontor med fasta platser, hybrid arbetssätt m.m.
  • Vad säger forskningen om hur olika typer av kontor och arbetssätt påverkar medarbetares hälsa och prestation? Vi kommer beröra områden såsom: distraktion, samarbete, arbetets natur, distansarbete, individuella skillnader, ledarskap, självledarskap, kontoret efter pandemin och effekter av förändringsledning.
  • 5 forskningsbaserade principer om hur du skapar ändamålsenliga arbetsplatsstrategier. Principerna är: Dimensionera rätt, Diversifiera, Underlätta samarbete, Lätt att göra rätt och Skapa delaktighet.
Del 2 2 dagar

Arbetsplatsstrategi: metod och innehåll

Om du är projektledare, uthyrare, lokalstrateg, arkitekt, fastighetskonsult, förändringsledare eller ansvarig för utformningen av kontorslokaler och arbetssätt – kommer du ha nytta av hela utbildningen (del 1, 2 och 3).

Under denna del går vi igenom hur du samlar information och tar fram en heltäckande arbetsplatsstrategi. Vi går igenom vilka data som behöver samlas in och till vad. Hur insamlad data kan analyseras och förstås samt vad den slutgiltiga arbetsplatsstrategirapporten bör innehålla.

Efter avslutad kurs och examination blir du certifierad arbetsplatsstrateg!

Innehåll del 2 (utöver delar nämnda i del 1):

Information och data du behöver som underlag till arbetsplatsstrategin – samla in, analysera, sammanfatta och applicera!

  • Verksamheten i centrum

    Att förstå verksamhetens vision och dess förutsättningar.

  • Få ihop helheten - vägen framtill en arbetsplatsstrategi!

    Få en förståelse för hur du kan förhålla dig till den insamlade informationen sammantaget och hur du kan utvärdera den i relation till verksamhetens förutsättningar.

  • Insamla information och data

    Vad behöver vi för information och kunskap om verksamheten för att skapa en arbetsplatsstrategi? Hur kan informationen analyseras? Vi fokuserar på delar såsom aktivitetsanalys, mobilitetsanalys, nyckeltal, närvaro- och beläggningsgradsmätningar, fysisk miljöanalys, sambandsanalys med mera.

  • Bli certifierad

    Efter genomfört utbildning kan du avlägga examen och bli certifierad arbetsplatsstrategi – tryggt för dig och din uppdragsgivare!

Del 3 1 dag Bokas in efter examination.

Tillgång till arbetsplatsanalysverktyg

Certifierade arbetsplatsstrateger får tillgång till våra verktyg i sina projekt

Genom vårt verktyg kan du sända ut enkäter och samla in data som dels hjälper dig att förstå organisationen dels ge dig stöd i de beslut som du står inför vid framtagning av arbetsplatsstrategi. Enkäten innehåller olika områden däribland: aktivitetsanalys, mobilitetsanalys, sambandsanalys, fysisk miljöanalys samt frågor om distansarbete, lojalitet och trivsel.

  • Visualisering

    Insamlad data återges genom visualiseringsverktyg. Du kan filtrera informationen baserad på avdelning/enhet, ålder och kön för att skapa dig en uppfattning om eventuella skillnader mellan grupper.

  • Användningsområde

    Analysplattformen kommer dels att hjälpa dig som arbetsplatsstrateg vid framtagning av arbetsplatsstrategi dels bidra till ett inkluderande process. Vilka moduler som ingår kan anpassas utifrån behov. Ni kan också både lägga till egna.

  • Jämförelsedata

    Jämförelsedata finns till både privata och offentliga organisationer. Möjlighet finns att bygga upp sin egen databas – antingen för stora organisationer som genomför ständiga förändringar på flera orter eller för arbetsplatsstrateger som har flera kunder.

Examen

Efter avslutat kurs kommer en webbaserat prov skickas ut till dig.

Information om provet:

  • Provet består av flervalsfrågor.
  • Du behöver få minst 50% rätt på alla frågorna.
  • Efter godkänt prov kommer du bli tilldelad ett certifikat som visar att du har tagit till dig nödvändiga kunskaper för att arbeta som arbetsplatsstrateg.
  • Om du inte klarar av provet kommer du få ytterligare möjlighet att genomföra det igen.
  • Du har 7 dagar på dig att genomföra provet efter avslutad kurs.

Vem borde gå kursen?

Del 1 är relevant för dig som chef med arbetsmiljöansvar, jobbar inom HR eller FM, är skyddsombud, fackligt engagerad eller du som är allmänt intresserad av en fördjupning inom forskningsläget avseende kontor och arbetssätt.

Del 2 riktar sig till dig som är projektledare uthyrare, lokalstrateg, arkitekt, fastighetskonsult, förändringsledare eller ansvarig för utformningen av kontorslokaler och arbetssätt

Kurs på plats hos ditt företag?

Om ni önskar att flera inom er organisation ska gå utbildningen kan vi erbjuda en anpassad kurs för er! Under kursen kan vi då utgå från er specifika situation och föra verksamhetsnära diskussioner. Dessutom kan vi ordna kursen så den passar era kalendrar. Minsta antal deltagare är 4 personer. Kontakta oss för offert.

Arbetsplatsstrateg Aram Seddigh

Utbildningsledaren

Utbildningen har utformats och genomförs av fil. dr. Aram Seddigh. Efter avlagd doktorsexamen (med en avhandling fokuserad på hur olika typer av kontor och arbetssätt påverkar medarbetares hälsa och produktivitet) har han som förändringsledare och arbetsplatsstrateg i över sju år stöttat privata och offentliga organisationer vid förändring till nya arbetssätt. Aram är även ekonom och leg. psykolog.

Så tycker våra tidigare studenter!

Jag har aldrig lärt mig så mycket praktiskt under en kurs.
Väldigt bra praktiska övningar som jag direkt efter kursen kan använda mig av i min yrkesroll. Samtidigt som den teorin och forskning som presenterades bidrog till kunskapsbanken i arbetsplatsförändringarna jag arbetar med.

Kursen var väl investerad tid. Jag har fått kunskap och verktyg som stärker mig i mitt arbete med verksamhetsanpassade och hållbara atbetsplatslösningar.

Bra med start om forskning, bra övningar och en konkret röd tråd genom hela utbildningen. Bra mix med övningar och teori. Kul att mixas med andra och utbyta erfarenheter.

Kan varmt rekommendera kursen!!

Stort Tack!

Kursen gav mig en omfattande och grundlig genomgång av vad det innebär att arbeta som Arbetsplatsstrateg. Det var toppen att få så många praktiska verktyg och att det gjordes väldigt konkret.

Mycket bra upplägg. Forskning, teori varvat med praktiska övningar samt bra diskussioner som gav både aha-upplevelser, hög igenkänningsfaktor och ny kunskap.
Inspirerande kursledare som lyckades väl med hålla intresset uppe för oss deltagare alla tre dagar.

Kursen var väldigt bra, vissa delar upplever jag att jag har inblick i sedan tidigare och andra fick jag nya perspektiv på.

weoffice footer bg

Kontakta oss

Skicka en förfrågan och vi kontaktar dig inom kort

    Linkedin icon Följ oss på LinkedIn